Kelahiran Alisha Adnain

Alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana aku telah selamat melahirkan puteri sulungku Alisha Adnain Binti Mohd Razaleigh di Hospital Putrajaya pada tepat pukul 1 tengah hari dengan berat 2.47kg dan 47cm panjang secara normal dan tanpa epideural.



Syukur juga kepada Allah kerana mengabulkan doaku untuk menunggu cik suami pulang dahulu sebelum bersalin. Cik suami pulang pada pagi 9 Disember dan Alisha pula lahirpada 10 Disember.

Bercerita tentang pengalaman bersalin, aku mula terasa sakit kontraksi seawal jam satu pagi. Melihat cik suami tidur terlalu lena, kasihan pula untuk mengejutkannya. Aku masih cuba menahan sakit yang datang selang 10 minit. Pukul 6 pagi, cik suami terjaga dan aku mengajaknya untuk pulang ke Puchong, memandangkan malam itu kami tidur di Shah Alam. Rasa hati tidak mahu bagitau sesiapa tapi cik suami sudah pun buka mulut pada mak. Apa lagi, kelam kabut lah mak. Pukul 7.30 pagi, aku, cik suami dan mak bergegas balik ke Puchong untuk mengambil beg barangan baby dan aku sendiri. Sampai di Hospital Putrajaya, nurse mengambil bacaan degup jantung baby, pergerakan baby dan kekerapan kontraksi. Pukul 10 pagi, bukaan dah 5 cm. Disebabkan aku datang tanpa tanda show/ pecah ketuban, doktor memecahkan air ketuban dan masuk ke LR 5 pukul 10.30. Dan Alisha Adnain lahir ke dunia tepat pukul 1 petang. Seketika kemudian, azan zohor berkumandang kedengaran. InsyaAllah, semoga Alisah menjadi anak yang solehah, taat kepada ibubapa dan beriman kepada Allah.

Hari ini, genap 10 hari usia Alisha, berat badannya sudah naik ke 2.9kg. Dari pemerhatian lawatan jururawat desa, Alisha sihat saja, tiada demam kuning. Semoga aku dapat terus membekalkan susu badan kepada Alisha.




KATA HATI AKU: Perasaan menjadi seorang ibu sungguh indah sekali. Melihat bayi yang dikandung selama 9 bulan berada di dalam dakapan merupakan satu pengalaman yang amat berharga. Terima kasih abang. Alisha Adnain merupakan hadiah ulang tahun perkahwinan pertama kita yang paling berharga.

hachi

Post a Comment

0 Comments